Negreanu gaat los op nieuwe "First Card" regel

September 6, 2013 Posted in Buitenlands Poker Nieuws by

Nadat de European Poker Tour in Barcelona een paar dagen geleden al erg chaotisch begon, is er nu alweer commotie ontstaan innegreanu Barcelona, deze keer tijdens het EPT High Roller event. Deze keer was het niet de slechte organisatie, maar een nieuwe regel die de aanleiding vormde voor de rel. Eigenlijk was het niet zozeer de nieuwe regel zelf die voor alle commotie zorgde, maar de reactie van Daniel Negreanu op deze regel toen hij hiermee geconfronteerd werd tijdens het High Roller toernooi in Barcelona. Negreanu staat er toch al niet bekend om dat hij zijn mening voor zich houdt en ook deze keer uitte hij zijn onvrede over wat hij ziet als een belachelijke regel. Of jij dit ook vindt moet je maar beslissen na het lezen van dit artikel.

De nieuwe regel waar het hier om gaat is de “First Card”regel. Deze regel werd onlangs ingevoerd na een overleg tussen de organisatoren van de European Poker Tour, de World Poker Tour en de World Series of Poker. Tegenwoordig zal de First Card regel dus bij alle grote toernooien gehanteerd gaan worden.

Wat houdt deze regel nu precies in? Volgens de First Card regel moet een speler weer terug aan tafel zitten voordat de eerste kaart is gedeeld. Als de speler niet op zijn plaats zit op het moment dat deze kaart wordt gedeeld, dan mag de speler niet naar zijn kaarten kijken, worden de kaarten automatisch gemukt en verdwijnen alle chips die zijn ingezet in het kader van blinds of de ante in de pot.

Tijdens het High Roller toernooi stond Negreanu naast zijn stoel te praten met Philipp Gruissem, die aan een tafel speelde die naast die van Negreanu stond. Negreanu plaatste zijn blind en ging verder met het gesprek. Toen de deler zag dat Negreanu niet op zijn plaats zat toen de eerste kaart werd gedeeld, mukte hij de hand van Negreanu en ging verder met het spel. Toen Negreanu dit zag, ontplofte hij.

Niet geheel onterecht riep Negreanu “I was right there!”, waarna hij iemand van de organisatie erbij riep en uitlegde dat hij achter zijn stoel stond te praten. Maar de official was onverbiddelijk, want regels zijn nu eenmaal regels. Uit frustratie met de gang van zaken en uit protest tegen de nieuwe regel ging Negreanu de volgende hand meteen blind all in. Hij liep tegen een paar zevens aan, verloor de hand en moest door zijn actie dus vroegtijdig het toernooi verlaten. Toch heeft hij door alle commotie die ontstond wel degelijk zijn punt meer dan duidelijk kunnen maken.

Tagged with: